Synundersökning

Då har Elias varit hos ögonläkaren.
För er som inte läst tidigare inlägg eller..... pratat med mig personligen, vilket oxå går bra att göra ;) så upptäckte i höstas först förskolan att han skelar med ena ögat och sen vid två kontroller på BVC att han inte såg/ hade mycket nedsatt syn på vänster öga. Vi fick remiss upp till sjukhuset, där vi hade tid idag.
En mycket trevlig och bra kvinnlig läkare tog hand om oss och efter undersökning en lång väntan med ögondroppar och en sista undersökning stod det klart.
Din son (Elias) är mycket översynt på båda ögonen, mest på vänstra då hjärnan valt att "plocka bort" ett och koncentrera sig på det andra, vilket ger sken av att han ser bra.
 +4,5 på höger och +6,75 på vänster.....
Så det blev till att åka till "glasögonaffären" efteråt.. lika bra att få det gjort
Vi åkte till specsavers som ligger på a6 och fick världens okunnigaste expedit, hon hade noll koll!!! Första frågan borde ju va är det till dig själv eller gäller det någon annan? men nej hon började fråga om jag va kund sen innan och om det även gällde synundersökning (nej han har gjort en hos ögonläkaren säger jag och visar mot Elias) när hon sen ser vilken styrka han ska ha säger hon att glasen blir ju rätt tjocka så då bör ni beställa dom i annat material eller whatever vilket kostar 1500 kr plus priset på bågarna ni väljer... jaha nej jag vet inget om något bidrag för glasögon?? det måste jag fråga... ja jo det stämde att barn får för glasögon ju och då kan man ju typ säga att ni får bågarna typ på köpet då.... det där erbjudandet köp två bågar för 995 hur fungerar det, är det något man kan välja??? ja jo det skulle ju gälla här oxå, om ni vill.... hehehe.... Jag kände att hon va inte särskilt kunnig om något jag frågade om och inte direkt intresserad av att hjälpa till heller. Då man va tvungen att lägga en handpenning om man inte ville betala allt i förskott på 500 kr (fast i mitt fall blev ju mitt bidrag mer än 500 så då blir det ju att jag skulle få betala typ resterande redan vid beställning) så sa jag tack då får vi nog återkomma.......
När vi plockat upp Anders från jobbet tyckte han att det är väl lika bra att vi fixar det där med glasögonen, vet inte vad jag skulle ha gjort om jag inte hade Anders i mitt liv. Väl inne på specsavers igen ser jag samma expedit och säger till Anders att henne vill jag inte ha. Så vi går in och börjar titta lite bland barnbågarna och hittar något vi och Elias gillar, då kommer en riktig expedit och frågar om vi fått hjälp, nej, och ja tack det vill vi gärna ha är vårat svar. Hon tittar på Elias och tycker det är bra val av bågar och sen kollar hon på vilken styrka han ska ha. Efter det frågar hon om det är hans första glasögon och när vi ska gå på nästa kontroll, vilket är om ca 3månader. Hon säger då att eftersom han har så stort synfel kommer glasen bli ganska tjocka (aka colaburkar som det hette när ja va yngre) och man kan för 1000 kr få dom tunnare men det är upp till oss om vi vill det då vi kanske måste byta styrka redan efter nästa läkarbesök och 1000 kr är ändå 1000 kr..... vi väljer att skippa göra dom tunnare och hon tycker även att det räcker med ett par bågar och hänvisar även där att det beror ju på om man får byta glas snart så är det lite bortkastade pengar.... så från att den första expediten försökte få mig att pröjsa nästan 2500 kr (1800 med bidrag) fick vi nu betala nästan 1000 kr (300 med bidrag) för Elias glasögon som by the way kommer vara blårandiga...
liiiite skillnad??

Jaja Elias är nöjd och undrade varför han inte fick ta med sig sina nya glasögon hem idag och det är ju det som är huvudsaken!

Kommentarer
Postat av: Lilli

Det blir väl tufft med randiga.

2008-12-17 @ 17:51:57
Postat av: Emma

fy fan va arg jag blir när jag läser om det. Hoppas allt kommer lösa sig med glasögonen. Jag har ju själv haft glasögon sen jag var 1,5 år o det funkade bra säger mamma o pappa.

Tack för grattandet!!!

kram

2008-12-17 @ 19:01:19
URL: http://www.nogg.se/fahlberg
Postat av: Mathias

Skulle nog på något vis vilja säga till nån övre chef om den första expediten's "okunnande"...

2008-12-18 @ 01:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0